و اينهم :
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگي، هنري - سينما
بهمن فرمان‌آرا در نامه‌اي به احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به آنچه بي ساماني سياست‌هاي فرهنگي در كشور ناميده است اعتراض كرد.
فرمان‌آرا در نامه‌ي كه امروز ، روابط عمومي فيلم خانه‌اي روي آب نسخه‌اي از آن ‌را در اختيار سرويس سينماي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) قرار داد ضمن شرح مسايل و مشكلات پيش آمده براي فيلم خود ، وضعيت فرهنگي كنوني كشور را بي‌شباهت به سرانجام شخصيت هاي فيلم خانه‌اي روي آب ندانسته است.
متن كامل نامه بهمن فرمان‌آرا به اين شرح است.
جناب آقاي احمد مسجد جامعي
وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي
احتراما
به عرض ميرسانم با اينكه نزديك به يكسال از برگزاري بيستمين جشنواره فيلم فجر مي‌گذرد كه من در مراسم اختتاميه آن از دست جنابعالي سيمرغ بلورين بهترين فيلم را دريافت كردم تا اين ساعت، علي‌رغم گرفتن پروانه نمايش از آن وزارت، سرنوشت اكران عمومي اين فيلم در دالان‌هاي پيچ در پيچ و تاريك ملوك الطوايفي فرهنگي اين سرزمين نامعلوم است.
از‌ آنجايي كه جنابعالي متولي فرهنگ وهنر اين سرزمين هستيد مي‌خواهم به عرض برسانم كه من اين فيلم را با پروانه ساخت صادر از آن وزارت ساختم و 131 ميليون تومان خرج توليد آن شد.
حدود سه ماه پيش بعد از قبول 7 اصلاحيه فيلم پروانه نمايش گرفت و در جدول اكران شوراي صنفي قرار گرفت و قرار بود كه عيط فطر به نمايش گذارده شود.
درست پنج روز قبل از اكران فيلم اداره نظارت و ارزشيابي در آن وزارت به من اطلاع دادند كه براساس نامه‌اي كه محل ارسال آن را به من نمي‌گفتند 5 اصلاحيه ديگر مي‌بايستي در فيلم انجام شود تا اجازه نمايش آن كه سه ماه قبل صادر شده بود پابرجا بماند.
از آنجايي كه علاوه بر مخارج توليد فيلم چندين ميليون تومان خرج تبليغ فيلم شده بود و در ضمن 35 كپي از فيلم نيز براي پخش سراسري چاپ شده بود علي‌رغم خواست شخصي، اين 5 اصلاحيه جديد نيز انجام داديم و به خيال خود فيلم بالاخره به اكران مي‌رسد هر چند مجروح از زخم ها بيشمار.
ولي باز هم نشد چون در آخرين دقايق وقت اداري دو هفته پيش براساس حكمي از قوه قضائيه به يكي از مديران شما ابلاغ شد كه به استناد ماده قانوني كه دستگيري قبل از ارتكاب جرم ميبايستي از اكران عمومي فيلم ”خانه‌اي روي اب” جلوگيري شود.
بدينوسيله من به عنوان نويسنده، تهيه‌كننده و كارگردان فيلم به ارتكاب جرائم زير اعتراف مي‌كنم.
1. قبول مي‌كنم كه اعتماد من به پروانه ساخت آن وزارت بسيار ساده لوحانه بوده و من به اين جرم اعتراف مي‌كنم.
2. قبول مي‌كنم به دليل انگيزه حقير بازيافت سرمايه، اين جانب به هفت اصلاحيه منجمله حذف چهار آيه از سوره مباركه بقره قرآن مجيد تن در داده‌ام و به اين جرم نيز گردن مي‌نهم.
3. باز هم قبول دارم كه به جرم قبول كردن خواسته‌هاي نامه اي كه هويت فرستنده‌اش براي من مجهول بود 5 اصلاحيه ديگر نيز در فيلم خودم انجام دادم و اين خود جرم ديگري است.
به گزارش ايسنا فرمان آرا در پايان نامه‌ي خود آورده است : موضوع اصلي ”خانه‌اي روي آب” كشتي بي‌سكان است كه زوال اخلاقي شخصيت‌هاي فيلم را نشان مي‌دهد و عجيب اينكه اكنون سينماي مملكت كه يكي از هنرهاي تحت تكلف جنابعالي است نيز به همان سرنوشت كشتي بي‌سكان دچار شده است.